Πέμπτη, 3 Ιουνίου 2010

Αν θέλεις έξυπνα παιδιά, αγόρασέ τους πολλά βιβλία.



Αν και είναι αυτονόητο το παραπάνω ερώτημα (για όσους γράφουν, διαβάζουν ή διδάσκουν), σύμφωνα με μια νεότερη μελέτη του ερευνητικού περιοδικού Research in Social Stratification and Mobility, αποδεικνύεται ακόμη πιο έντονη η σχέση ανάμεσα στις επιδόσεις ενός παιδιού στις σπουδές του και στον αριθμό των βιβλίων που κατέχουν οι γονείς τους. Ακόμη πιο σημαντικό βέβαια αποδεικνύεται και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων.

Η έρευνα διεξήχθη επί 20 χρόνια σε 27 χώρες και ερωτήθηκαν περισσότεροι από 70.000 άνθρωποι. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα παιδιά που μεγάλωσαν σε ένα σπίτι με περισσότερα από 500 βιβλία παρέμειναν άλλα 3 χρόνια στην εκπαίδευση, συγκρινόμενα με όσα παιδιά είχαν γονείς που διάβαζαν λίγο. Επίσης, ένα παιδί με γονείς που διαβάζουν είναι 20% πιθανότερο να τελειώσει το κολέγιο.

Για συγκριτικούς σκοπούς, τα παιδιά των μορφωμένων γονέων (αυτών που είχαν 15 χρόνια εκπαίδευσης) ήταν 16% πιθανότερο να πάρουν το πτυχίο τους από τα παιδιά λιγότερο μορφωμένων γονέων. Δηλαδή η επίσημη εκπαίδευση μετράει, αλλά όχι τόσο όσο τα βιβλία.

Ακόμη και μια μικρή ποσότητα βιβλίων μπορεί να κάνει τη διαφορά αφού ένα παιδί μια οικογένειας με 25 βιβλία στην κατοχή τους, θα τελειώσει άλλα δύο χρόνια σε βαθμίδες εκπαίδευσης περισσότερες από ένα παιδί του οποίου στο σπίτι δυστυχώς δεν υπάρχουν καθόλου βιβλία.

Φυσικά τώρα πια θα αναρωτιόμαστε αν με τα ηλεκτρονικά βιβλία, e-book readers, Kindle, κλπ αν θα ανατραπούν αυτές οι στατιστικές. Από την άλλη όμως με ένα Kindle, μια οικογένεια, μπορεί να κατεβάσει πολλά περισσότερα δωρεάν βιβλία (κλασικά κυρίως κείμενα), αρκεί να μπορεί να διαθέσει χρήματα για το ηλεκτρονικό εξάρτημα. Ωστόσο κανείς δεν θέλει να μοιράζεται τα βιβλία του και σε μια οικογένεια θα είναι δύσκολο, μικροί και μεγάλοι, να κατέχουν το ίδιο «βιβλίο», δηλαδή ένα εργαλείο που σίγουρα δεν μπαίνει σε ράφια και δεν ομορφαίνει. Όμως είναι ακόμη νωρίς να ανησυχούμε για τις συνέπειες του ηλεκτρονικού βιβλίου, αφού άλλες έρευνες στον χώρο αυτό μιλάνε για μικρή σχετικά διείσδυση στο χώρο των παραδοσιακών αναγνωστών που σαφώς προτιμάνε ένα χειροπιαστό, τρυφερό χαρτόδετο βιβλίο.

Θεόδωρος Γρηγοριάδης

(στοιχεία από Chronicle of Higher Education )

Δεν υπάρχουν σχόλια: