Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου 2010

Ο παλαιστής και ο δερβίσης παρουσίαση στο Ποντίκι

γράφει ο Ξενοφών Μπρουντζάκης

Μια νεαρή φωτογράφος, η Μιρέλλα, βρίσκεται σε αποστολή, για να φωτογραφίσει έναν τόπο στα βόρεια σύνορα μας, όταν ξαφνικά μέσα στο σύγχρονο επαρχιακό τοπίο ένας αγώνας πάλης κι ένας Τούρκος παλαιστής που παρουσιάζεται ως μνημείο ερωτισμού θαρρείς και «παλιώνουν» την τρέχουσα ζωή, διατηρώντας όμως τα ήθη της, μιας και μέσα από μια - συνοπτικών διαδικασιών - ερωτική συνεύρεση, πέφτουν σύνορα, φυλετικές προκαταλήψεις, κυρίως όμως κοινωνικά ταμπού, πράγματα δηλαδή αδιανόητα για τον παλιό κόσμο. 0 Γρηγοριάδης, ωστόσο, το πάει μακρύτερα το θέμα, εκεί όπου τα ένστικτα, σκοτεινά και θηριώδη, έχουν τον πρώτο ρόλο στους ψυχισμούς και τα σώματα των ανθρώπων. Μια σειρά από πρόσωπα κινούνται και ζουν μεταξύ Ανατολής και Δύσης, οριοθετούμενα από τα σύνορα του Έβρου Φαινομενικά άλλοι κόσμοι, διαφορετικοί, ωστόσο με αρχαίες πανίσχυρες επιρροές και συγγένειες που αποδεικνύουν ότι αρκετές φορές... τα φαινόμενα απατούν. Σε όλες τις πόλεις της βόρειας Ελλάδας, όπου διαδραματίζεται το μυθιστόρημα, είναι περισσότερο οπό φανερό τα έντονα ίχνη της οθωμανοκρατίας, ίχνη που δεν έχουν αποτυπωθεί μόνο στους δρόμους και στα κτίρια, αλλά και στις συνήθειες των ανθρώπων και κυρίως στην εσωτερικότητα τους. Παλαιά ήθη, ανθεκτικά, κάνουν τις βαλκανικές κοινότητες συγγενικές και αυτό προσωποποιείται μέσα από έναν κομβικό χαρακτήρα που είναι ο καθηγητής της Ιστορίας, του οποίου η παρουσία τεκμηριώνει τις ανατολικές πολιτισμικές μας καταβολές. Τέλος, μια γυναίκα, που βρίσκεται διαρκώς στα ίχνη του χαμένου της άντρα, κι ένας συγγραφέας που παρακολουθεί και συμμετέχει «λογοτεχνικά» σ' αυτήν την έντονη δραματουργία που εν

Δεν υπάρχουν σχόλια: