Σάββατο, 11 Φεβρουαρίου 2012

Ναμπόκοφ και φτηνή λογοτεχνία




«Poshlust: φτηνό, ψεύτικο, κοινότοπο, άνοστο, πομπώδες, κακόγουστο, φανταχτερό, δεύτερο». Η λογοτεχνία αποτελεί έναν από τους προνομιούχους χώρους του poshlust. Το poshlust είναι ιδιαιτέρως ισχυρό και διεστραμμένο όταν η απάτη δεν είναι εμφανής και οι αξίες τις οποίες πιθηκίζει θεωρούνται, δίκαια ή άδικα, πως ανήκουν στο υψηλότερο πεδίο της τέχνης, του στοχασμού ή της συγκίνησης. Αυτού του είδους τα βιβλία παρουσιάζονται με έναν τρόπο εντελώς poshlust στα ένθετα των εφημερίδων-τα μπεστ σέλερ, τα ‘συγκινητικά, βαθιά και ωραία’ μυθιστορήματα […]. Το poshlust δεν αφορά ωστόσο μόνο όλα αυτά που μοιάζουν έκδηλα μέτρια, αλλά εξίσου όλα όσα είναι δήθεν σημαντικά, ψεύτικα, ωραία, ψεύτικα έξυπνα, ψεύτικα γοητευτικά […] στο βασίλειο του poshlust, δε ‘θριαμβεύει’ το βιβλίο, αλλά το αναγνωστικό κοινό που τα καταπίνει όλα, τη διαφημιστική κορδέλα του βιβλίου και όλα τα υπόλοιπα…»


Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, Nikolai Gogol


(Από το Κεφάλαιο Πέμπτο/Από το λογοτεχνικό διεθνισμό στην εμπορική παγκοσμιοποίηση;/ PASCAL CASANOVA, Η παγκόσμιο πολιτεία των γραμμάτων, μετάφραση Εφη Γιαννοπούλου, εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ)



Δεν υπάρχουν σχόλια: