Οι αποσιωπημένες αλήθειες στην αρένα
Της Μικέλας Χαρτουλάρη
Ενα μη λογοτεχνικό βιβλίο με κομβική πολιτικοϊστορική σημασία, το Αρχείο της Ελλης Παππά που αναμένεται να πρωτοδημοσιευτεί από το Μουσείο Μπενάκη, θα δώσει το σύνθημα για τη μεγάλη κονταρομαχία του φετινού χειμώνα που θα γίνει στο πεδίο της ελληνικής Λογοτεχνίας. Αντιμέτωπα, τα μυθιστορήματα, διηγήματα ή αυτοβιογραφικά αφηγήματα που αψηφούν τον κυρίαρχο νόμο της σιωπής και επαναδιαπραγματεύονται τα θέματα δίκαιο/ άδικο, ιδιωτικό/δημόσιο, εμείς/οι άλλοι.
Ετσι, η Μάρω Δούκα στο μυθιστόρημά της Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ (Πατάκης) θα μιλήσει για τον ύπουλο εμφύλιο στην Κρήτη, τότε που οι Γερμανοί με εντολή των Βρετανών παραμένουν στα Χανιά ως υπεύθυνοι για την τήρηση της τάξης επί δύο μήνες μετά την επίσημη παράδοση της χώρας τους το 1945. Από την πλευρά του, ο Μισέλ Φάις διαλέγει τον μοιραίο ηγέτη της κομμουνιστικής Αριστεράς Νίκο Ζαχαριάδη, ως αθέατο πρωταγωνιστή στα Πορφυρά γέλια (Πατάκης), ένα μυθιστόρημα για την αδυναμία της δύναμης το οποίο αρχίζει με θεατρογενή μορφή και συνεχίζεται ως θρυμματισμένη πρόζα. Στη «σκηνή» οι εκπρόσωποι της σύγχρονης νεοελληνικής ιστορίας και παθολογίας: ο φέρελπις συγγραφέας, το πρώην στέλεχος του ΚΚΕ, ο προγραμμένος της ΟΠΛΑ, ο έγκλειστος τρομοκράτης και ο σταρ της σκουπιδοτηλεόρασης.
Από κοντά και ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης, που εξερευνά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στην καθημερινότητα καθώς και την υπονόμευση των εθνικών, πολιτισμικών, σεξουαλικών, στερεοτύπων, με τον Παλαιστή και τον δερβίση (Πατάκης), αλλά και η Αμάντα Μιχαλοπούλου, που εξερευνά το ανομολόγητο αίσθημα της αποκοπής από τις ρίζες, το οποίο ταλανίζει πολλούς εκπατρισμένους κοσμοπολίτες (Καστανιώτης). Παράλληλα, η Ευγενία Φακίνου θα σκαλίσει τον φόβο μας για το διαφορετικό με το Οδυσσέας και Μπλουζ (Καστανιώτης), όπου «Οδυσσέας» συγγραφέας που αφού έγραψε ένα αριστούργημα έχει αποσυρθεί από τη δημοσιότητα, και «Μπλουζ» η επιμελήτρια και σκηνοθέτις που θα τον προστατέψει από τον κανιβαλισμό των γύρω του και θα αναζωογονήσει την έμπνευσή του.
Στη μάχη ενάντια στην αποσιώπηση των ενοχλητικών αληθειών θα μπει και ο Ηλίας Πετρόπουλος, που υπήρξε πρόδρομος στην ενασχόληση με τα θέματα ταμπού. Επτά χρόνια μετά τον θάνατό του θα επανεκδοθούν τα Άπαντά του, με πρώτο το Εγχειρίδιο του καλού κλέφτη (Νεφέλη). Ταμπού, καταδικασμένα να μας βαραίνουν μένοντας μυστικά, είναι όμως και οι προσωπικές αγωνίες μας ή οι ντροπές μας, η υψοφοβία μας ή το παιδί μας που πετάει μολότοφ, και με αυτά ασχολείται η Ιωάννα Καρυστιάνη που θα επιστρέψει στο προσκήνιο με τη συλλογή διηγημάτων Τα σακιά (Καστανιώτης). Παράλληλα η Λένα Κιτσοπούλου, η οποία εκτός από ταλαντούχος ηθοποιός αποδεικνύεται και χαρισματική συγγραφέας, θα σταθεί σε ιδιωτικές παρεκτροπές και δράματα που αντανακλούν την ανθρωποφαγία και τη μοναξιά που μας δέρνουν ( Μεγάλοι δρόμοι, Μεταίχμιο), ενώ ο στυλίστας Αχιλλέας Κυριακίδης θα αναδείξει την Κωμωδία του νεοέλληνα (Πόλις).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου