Τετάρτη 12 Μαΐου 2010


ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΣΕΡΡΩΝ

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ «Η λογοτεχνία στην οθόνη»

Τετάρτη 12 Μαίου 2010 στις 8μμ στο Αμφιθέατρο

Είσοδος ελεύθερη


ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ

(ENTRE LES MURS)


Σκηνοθεσία: Laurent Cantet
Σενάριο :
Francois Begaudeau
Ηθοποιοί:
Francois Begaudeau

Κοινωνική – Γαλλία 2008
Διάρκεια: 128΄

Ο Φρανσουά και οι καθηγητές συνάδελφοι του, προετοιμάζονται για την καινούργια σχολική χρονιά, στο γυμνάσιο μιας σκληρής, εργατικής συνοικίας. Οπλισμένοι με τις καλύτερες προθέσεις, δεν πτοούνται από τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και θα προσπαθήσουν με όλες τους τις δυνάμεις να μεταδώσουν γνώση, στους μαθητές τους. Κουλτούρες και συμπεριφορές έρχονται σε αντιπαράθεση μέσα στη τάξη, σε έναν μικρόκοσμο που αντιπροσωπεύει τη Γαλλία του σήμερα. Οι μαθητές είναι διασκεδαστικοί αλλά και δύστροποι. Αυτό μπορεί να υπονομεύσει τον ενθουσιασμό των χαμηλόμισθων καθηγητών. Ο Φρανσουά επιμένει να διατηρεί στη τάξη μια ατμόσφαιρα σεβασμού και αξιοπρέπειας. Απορρίπτει τη σοβαροφάνεια και τον αυταρχισμό. Είναι σε ακραίο βαθμό ειλικρινής και αυτό είναι πρωτόγνωρο για τους μαθητές. Όμως έρχεται μια στιγμή που οι αρχές που έχει επιβάλει στη τάξη του δοκιμάζονται, όταν ένας μαθητής αμφισβητεί τις μεθόδους του.

Πολύ έξυπνη ιδέα και άψογη, η επιλογή της μεταφοράς του σεναρίου του καθηγητή Φρανσουά Μπεγκοντό από τον σκηνοθέτη Λοράν Καντέ. Είναι σα να καθόμαστε στα θρανία και μεις ξανά, παρακολουθώντας την ταινία
Η διαλεκτική μέθοδος του καθηγητή, η γλωσσολογική συμπεριφορά, οι ηθικές επιλογές του καθώς και η θεωρία που στηρίζει τον άξονα της "επιβράβευσης και τιμωρίας", στο σχολείο, δίνουν λαβή για πολλές σκέψεις Δεν υπάρχει ρεαλισμός ή αναπαράσταση, γιατί έχεις την αίσθηση ότι παρακολουθείς ντοκιμαντέρ για το εκπαιδευτικό σύστημα στη Γαλλία. Μας αφορά; Ναι, μας αφορά, γιατί τα προβλήματα της Γαλλίας, είναι και προβλήματα όλης της "ανεπτυγμένης" Δυτικής Ευρώπης. Και τελικά το φιλμ συζητήθηκε πολύ, αφού τροφοδότησε προβληματισμούς και έδωσε την αφορμή, για αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Το προφίλ των μαθητών, γραμμένο από τους ίδιους, είναι το σημαντικότερο "παιδαγωγικό / σεναριακό" εύρημα, που μπορεί να βοηθήσει στις προσωπικές αδυναμίες και στη συνειδητή κοινωνικοποίηση του ατόμου. Η πολυσυλλεκτικότητα και η πολυπολιτισμικότητα είναι οι δεδομένες δυνάμεις που κυριαρχούν. Στο σχολείο η ομαδικότητα επιμερίζεται, η ευθύνη αφορά και κάθε άτομο ξεχωριστά, γιατί παρ' ότι, όλοι είναι ίσοι, έχουν διαφορετικές προσωπικότητες και ατομική αντίληψη που τους διαχωρίζει, εν τέλει ταξικά. Τα προβλήματα που γεννά η μετανάστευση και οι συνέπειές της, π.χ. φυλετικές διακρίσεις, ξεκινούν να ανδρώνονται από το σχολικό περιβάλλον, γι΄αυτό είναι αναγκαία η παιδαγωγική μέθοδος που επιλέγεται να φροντίσει να αμβλύνει τις ανισότητες που δημιουργούνται από την κοινωνικοικονομική κατάσταση. Ο Λοράν Καντέτ, δεν την αγνοεί και είχε την ευκαιρία να καλύψει τις ουσιαστικές διαφορές με επίκεντρο τις ταξικές διαφορές του ("μέτριου, αλλά όχι για πέταμα") δημόσιου σχολείου από το "υψηλού επιπέδου, ιδιωτικό", αλλά την παραμέρισε, για να αποδώσει τις αιτίες της κρίσης, με όρους σύγχρονης παιδαγωγικής ηθικής σε έναν ιδιόμορφο, ψυχολογικό διδακτισμό.


(myfilm.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο Γιώργος Περαντωνάκης γράφει για το Ελσίνκι στην Bookpess

   Διπλές ταυτότητες ως μορφές απόκρυψης Bookpress 31/10/2024 Το τελευταίο αυτό μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη ανήκει καταρχάς στη «λογ...