Διηγήματα
Στο διήγημα συναντάμε ένα μωσαϊκό φωνών, τάσεων, τεχνοτροπιών και
αναζητήσεων. Ιστορία, βιογραφία και μυθοπλασία συνυφαίνονται στις
αφηγήσεις του Σκαμπαρδώνη, ο οποίος οικοδομεί μυθοπλαστικά τη δική του
Θεσσαλονίκη στο «Λεωφορείο: 19 στάσεις» (Πατάκης), ενώ η Μαρία
Στασινοπούλου στη «Χαμηλή βλάστηση» (Κίχλη) συνθέτει κείμενα συμφιλίωσης
με τον χρόνο που αναμειγνύουν επιδέξια το προσωπικό βίωμα με τη
μυθοπλασία. Προϊόν αφύπνισης της μνήμης για τον γενέθλιο τόπο αλλά και
ένα στοίχημα με τη μνήμη και με την Ιστορία, καθώς οι τόποι γεννούν
συνειρμικά αφηγηματικά επεισόδια, αποτελούν «Ο θάνατος του αστρίτη και
άλλες ιστορίες» (Κίχλη) του Δημήτρη Κανελλόπουλου αλλά και το «Δραμάιλο»
(Αντίποδες) του Κυριάκου Συφιλτζόγλου. Στο έβδομο πεζογραφικό του
βιβλίο «Βήματα σε λιθόστρωτο» (Διάπλαση), ο Γεράσιμος Δενδρινός
ξαναζωντανεύει τον Μάκη, τον ήρωα-αφηγητή της προηγούμενης τριλογίας
του, γράφοντας δέκα διηγήματα που μπορούν κάλλιστα να διαβαστούν και ως
ένα μυθιστόρημα. Ιδιαίτερη περίπτωση διηγημάτων συνιστά το «Αλφαβητάρι
εντόμων» (Πατάκης) της Δήμητρας Κολλιάκου. Κείμενα με βάθος και
ποικίλους συμβολισμούς, που υφαίνουν μια εντομολογική ανθρωπολογία, όπου
άνθρωποι, έντομα, πόλεις, μύθοι, εικόνες και έργα τέχνης
διασταυρώνονται ποικιλοτρόπως. Ο Παναγιώτης Χατζημωυσιάδης με το βιβλίο
του «Η ιδιωτική μου αντωνυμία» (Κίχλη) υπογράφει μια ιδιαίτερη συλλογή
μικροδιηγημάτων -μικρά πεζά τα ονομάζει ο ίδιος. Σαρκάζοντας την
περιχαράκωση της λογοτεχνίας στη σφαίρα του ιδιωτικού, γίνεται τόσο
αυτοαναφορικός όσο χρειάζεται, ώστε, μιλώντας για τον πολλαπλό «εγώ» που
καθημερινά αναμετριέται με τις λέξεις, να μιλά συχνά με σπαραγμό για
τον πληθυντικό εαυτό μας. Εξομολογητικός, προσωπικός, εσωτερικός ο τόνος
του, αλλά διόλου ιδιωτικός, κατορθώνει να καταγράψει με έξοχο τρόπο τη
συλλογική αγωνία, με γλώσσα λιτή και απαλλαγμένη από ναρκισσιστικά
λεκτικά φτιασίδια. Ο Γιάννης Παππάς με τις «Θαμπές ζωές» (Καστανιώτης),
και κυρίως με τα δύο τελευταία πεζογραφήματα του βιβλίου, γράφει με
τρόπο απλό για μνήμες πολύτιμες στη φύλαξή τους. Αξιοπρόσεκτη και η
περίπτωση της πρωτοεμφανιζόμενης Σοφίας Μπραϊμάκου με το «Ματάμπρε.
Ιστορίες που σκοτώνουν την πείνα» (Νεφέλη), που μας καλεί σε ένα γεύμα
συναρπαστικών γεύσεων. Στην «Κινητή γιορτή» (Νησίδες) της Αρχοντούλας
Διαβάτη έχουμε μια συλλογή βιωματικών κειμένων μικρής φόρμας που
χαρτογραφούν την καθημερινότητα.
Τέλος, μια δεκαετία μετά τους «Χάρτες»,
επανέρχεται ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης με 26 ιστορίες γραμμένες με χιούμορ
και συγκίνηση, που τιτλοφορούνται «Γιατί πρόδωσα την πατρίδα μου»
(Πατάκης), η οποία σίγουρα θα συζητηθεί την επόμενη χρονιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου