Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

Βιβλία φθινόπωρο 2010



Η κρίση θεριεύει, η γραφή αντέχει

Ελευθεροτυπία 22/08/2010


Τόσο στις ΗΠΑ όσο και στις ευρωπαϊκές χώρες, η οικονομική κρίση έκανε τους εκδότες ακόμα πιο συντηρητικούς στις επιλογές τους, ειδικά στον τομέα της λογοτεχνίας. Πόσοι δικοί μας θα συνεχίσουν να ποντάρουν σε νέες, άγνωστες φωνές; Τι περιθώρια θα έχουν να είναι συνεπείς ως προς την καταβολή πνευματικών δικαιωμάτων για να εξασφαλίζουν δυνατές ξένες υπογραφές; Οσο στενάχωρο πάντως κι αν διαγράφεται το τοπίο, μέσα στο επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσουν αρκετά λογοτεχνικά έργα που θα διεκδικήσουν την προσοχή μας.

* Η Μάρω Δούκα επιστρέφει μ' ένα ακόμη μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στην Κρήτη, το οποίο, αν και αυτοτελές, θα μπορούσε να θεωρηθεί το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που ξεκίνησε με το «Αθώοι και φταίχτες». Τίτλος του, «Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ» («Πατάκης») και το ερώτημα που διαπερνά την πλοκή του σχετίζεται με την παρουσία των Γερμανών στα Χανιά το 1945: τι θα μπορούσε να σημαίνει ότι για δύο μήνες εκείνης της χρονιάς, μετά την επίσημη παράδοση της Γερμανίας, ήταν αυτοί, με εντολή των Βρετανών, υπεύθυνοι για την τήρηση της τάξης στην πόλη; Αφηγήτρια στο βιβλίο είναι μια φοιτήτρια που επιστρέφει στην γενέτειρά της, και η οποία πέφτοντας τυχαία πάνω σ' ένα ιστορικό ντοκουμέντο πιάνει να σκαλίσει το παρελθόν του παππού της και του τόπου της.

* Η Ιωάννα Καρυστιάνη, από την πλευρά της, στα «Σακιά» που αναμένονται τον Νοέμβριο («Καστανιώτης») ζυγίζει τα ψυχικά φορτία των ανθρώπων των λαϊκών συνοικιών, επιδιώκοντας ν' ανοίξει διάπλατα τις πόρτες σε απαγορευμένες ζώνες της καθημερινότητάς μας.

* Στον κατάλογο του ίδιου οίκου, περιλαμβάνεται και το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου «Οδυσσέας και μπλουζ», επικεντρωμένο στον θάνατο, την μοναξιά, τον φόβο και τον έρωτα, καθώς κι ένα πολυφωνικό μυθιστόρημα της Αμάντας Μιχαλοπούλου (ο τίτλος ακόμη αναζητείται) με φόντο την πόλη που την φιλοξενεί τα τελευταία χρόνια, το Βερολίνο: μια ελεγεία για όσους αισθάνονται αποκομμένοι από τις ρίζες τους και προσπαθούν διακαώς να μάθουν το γιατί.

* Καινούρια δουλειά έχει να παρουσιάσει κι ο Θόδωρος Γρηγοριάδης. Το μυθιστόρημά του «Ο παλαιστής και ο δερβίσης» («Πατάκης») εκτυλίσσεται μεταξύ Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ξάνθης και Κωνσταντινούπολης από το 2001 έως το 2008 και παρακολουθεί τη σχέση μιας αθηναίας φωτογράφου κι ενός τούρκου παλαιστή, μέσα σ' ένα ερωτικό γαϊτανάκι όπου εμπλέκονται ακόμη συγγραφείς, δημοσιογράφοι και πανεπιστημιακοί.

* Ετοιμο εδώ και μήνες, το «θεατρογενές και κομματιασμένο» αφήγημα του Μισέλ Φάις «Πορφυρά γέλια» με αθέατο πρωταγωνιστή τον Νίκο Ζαχαριάδη και θέμα την τρομοκρατία, θα δοθεί από τον ίδιο οίκο στην κυκλοφορία τον Οκτώβριο, μαζί με την επανέκδοση της «Φάρσας» της Ερσης Σωτηροπούλου, και το νέο μυθιστόρημα (επίσης χωρίς τίτλο ακόμη) του Θανάση Χειμωνά.

Ημιτελή και βραβευμένα

* Η Λένα Κιτσοπούλου, που ξεχώρισε πριν από λίγα χρόνια με τις «Νυχτερίδες», έχει ήδη παραδώσει τη δεύτερη συλλογή διηγημάτων της «Μεγάλοι δρόμοι» στο «Μεταίχμιο», οίκο που στεγάζει τώρα και τον θεσσαλονικιό πεζογράφο Τάσο Καλούτσα («Η ωραιότερη μέρα της»), και ο οποίος μαζί με τα νέα ποιήματα του Μάνου Ελευθερίου («Ο νοητός λύκος») θα δημοσιεύσει κι εκείνα του Γιάννη Κοντού («Η στάθμη του σώματος»).

* Από τα πιο δυνατά πάντως βιβλία του «Μεταίχμιου» για φέτος είναι οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, δεδομένου ότι πρόκειται για την αυθεντική εκδοχή των διηγημάτων του κορυφαίου αμερικανού μινιμαλίστα, που περιλαμβάνονταν στο «Για τι πράγμα μιλάμε όταν μιλάμε γι' αγάπη», χωρίς τις σαρωτικές επεμβάσεις του επιμελητή και μέντορα του Κάρβερ, Γκόρντον Λις.

* Από την ξένη πεζογραφία, ωστόσο, περιμένουμε κι άλλα ενδιαφέροντα έργα: το ημιτελές χειρόγραφο του Ναμπόκοφ «Το πρωτότυπο της Λώρας» (Πατάκης), το τρίτο μέρος της νουάρ τριλογίας του Μωρίας Ατιά μετά το «Μαύρο Αλγέρι» και την «Κόκκινη Μασσαλία», με τίτλο «Παρίσι μπλουζ» καθώς και το πρόσφατο μυθιστόρημα του Τζόναθαν Κόου «Ο φοβερός εσωτερικός κόσμος του Μάξουελ Σιμ» («Πόλις»), τη συλλογή διηγημάτων «Πάρα πολλή ευτυχία» της βραβευμένης με το διεθνές Man Booker Αλις Μονρό («Μεταίχμιο»), το κύνκειο άσμα του νομπελίστα Σαραμάγκου «Κάιν» («Καστανιώτης»), το «Παντού και πουθενά» με τις παιδικές αναμνήσεις του Λουί ντε Μπερνιέρ («Ψυχογιός») όπως και την τιμημένη με το αμερικανικό National Book Award «Κεντρική Ευρώπη» του χαρισματικού Ουίλιαμ Τ. Βόλμαν («Κέδρος»). *


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διώνη Δημητριάδη 10 Κριτικές Αναγνώσεις από τη σύγχρονη Πεζογραφία

                 fractal 10/12/24 Γράφει η  Διώνη Δημητριάδου  //         Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Ελσίνκι, εκδόσεις Πατάκη, 2024 Την ιστορία τ...